Beleid
M.C.H. Olympia wil zich profileren als een sportvereniging die gaat voor hockeyplezier, gebaseerd op respect voor elkaar, afspraak is afspraak, sociaal gedrag, sportiviteit, leergierigheid en veiligheid.

1. We hebben respect voor elkaar, als speler en als toeschouwer, voor je team of clubgenoot, voor de tegenstander en de wedstrijdleiding. Iedereen kan fouten maken, ook jijzelf.

Voorbeeld: Geen gescheld en zeker geen geweld.

2. Afspraak is afspraak op basis van duidelijke afspraken (het beleid van de club), waarbij we elkaar hierop aanspreken en we ons er op laten aanspreken.

Voorbeeld: De beslissing in welk team je speelt ligt uiteindelijk bij de verantwoordelijke commissie voor het technische beleid van de betreffende leeftijdsgroep, gebaseerd op hockeytechniek, inzicht/tactiek en inzet. Indeling gebeurt in samenwerking met de hoofdtrainer en mede op basis van informatie van de coach.

3. Sociaal gedrag, d.w.z. gezelligheid voor en na de wedstrijd en de training, en tijdens andere activiteiten. Samen met je team, je coach, je trainer, je clubgenoten, ouders, de tegenstander, de wedstrijdleiding, sponsoren en overig publiek.

Voorbeeld: De teamactiviteit rond de wedstrijd begint minimaal 30 minuten voor het 1e fluitsignaal en eindigt niet vóór 30 minuten na het laatste fluitsignaal.

4. Sportiviteit, als team samen willen streven naar winst, er voor gaan, maar het niet erg vinden om te verliezen, vooral als je er samen alles aan gedaan hebt.

Voorbeeld: Na de wedstrijd geven we de tegenstander en de wedstrijdleiding een hand, ook als je vindt dat de wedstrijdleiding niet zo goed was als je gehoopt had.

5. Zelf willen leren en anderen iets willen leren.

Voorbeeld: Door je inzet op de training en door naar de trainer te luisteren, wil je in de wedstrijd samen met je teamgenoten de wedstrijd beter spelen dan de vorige.

6. Met alle betrokkenen zorgen voor een omgeving die veilig en schoon is. Met bijvoorbeeld afspraken over roken en alcoholgebruik.

Voorbeeld: Als een jeugdlid een keer niet op de training komt, zonder afzeggen, neemt de trainer contact op met de ouders (er kan van alles gebeurd zijn). Voorbeeld: Als jeugdige leden, onder de 18 jaar, alcohol drinken, dan spreken we deze leden hierop aan.

7. Wij zijn duidelijk over het gebruik van alcohol. Dit gebeurt verantwoordelijk en met duidelijke regels. Wij hanteren dan ook: NIX 18! geen alcohol onder de 18 jaar.

Eva de Jonge
Roos Schieman